Beeld: Sanne van de Goor, Stoplap

Sanne van de Goor

Ontwerper

Sanne van de Goor (1985) studeerde grafisch ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie en werkt sindsdien als ontwerper aan zowel zelf-geïnitieerde projecten als in opdracht. Ze combineert grafische, interactieve en sociaal-artistieke elementen en zoekt daarbij de spanning op tussen precisie en willekeur, chaos en controle. Haar patronen laten zich vaak vormen door participatie van derden.

Selectie van opdrachtgevers/samenwerkingspartners; Nieuw Dakota, Oilily, Rijksmuseum, Z33, New  Metropolis, Design Academy Eindhoven, Amsterdam Museum, Lloyd Hotel, Studio OvN, CBK en  Connecting the Dots.

De S+oplap
Gefascineerd door de schoonheid en het ambacht van de stoplap bedacht ontwerper Sanne het project ‘de S+oplap’. De aard van de stoplap, met ruimte voor precisie en imperfectie die kan leiden tot zelfstandigheid, vormt de kern van het project. De stukjes handwerk koppelt Sanne aan de huidige generatie meisjes in Amsterdam. Sanne’s prints worden opgevuld/gestopt met stift door tienermeiden, terwijl ze ondertussen in gesprek zijn over onderwerpen als zelfstandigheid, maakbaarheid en perfectie. De installatie van ‘de S+oplap’ bestaat uit de opgevulde prints en een podcast met de gesprekken van de meisjes. Kijk op stoplap.nl.

Folding Thoughts
Voor ‘Folding Thoughts’ vroeg Sanne inwoners van Itoshima in Japan een patroondeel van traditionele Japanse papieren kleding (kamiko) op zon manier te vouwen, dat het in een achthoekig doosje paste. Carbonpapier kopieerde hun vouwmethodes, door een afdruk te maken van iedere vouw. Alle oplossingen en alle variaties in vouwtechnieken creëerden samen een patroon van gedachten.

Folding Thoughts
Beeld: Folding Thoughts, Sanne van de Goor

33m2 Quilt
Voor een groepstentoonstelling bij Z33 in Hasselt, België, werd Sanne gevraagd om een project te ontwerpen naast de tentoonstelling waar het publiek aan mee kon doen. Ze bedacht een quilt van 33m2 dat het verleden van de oude begijnen en hun huisjes verbindt met het heden en de nieuwe plek van Z33. Iedereen was welkom om mee te doen en een stukje aan de quilt te naaien.

[ENG]
Sanne van de Goor (1985) is a designer based in Amsterdam. Since finishing her studies in Graphic Design at the Gerrit Rietveld Academie she has been working as an independent designer on both self-initiated and commissioned projects. Fascinated by the underlying rules that create a structure and the potentiality to generate an unpredictable outcome from a rule-based system, Sanne uses constraints as a means of triggering ideas and inspiration. Sanne combines graphic, interactive, and social-artistic elements. Her work embodies the tension between precision and randomness, chaos and control. Her pattern design is often influenced by participatory practices.

Sanne has worked, and collaborated on projects, with Nieuw Dakota, Rijksmuseum, Z33, Design Academy Eindhoven, New Metropolis, Oilily, LLoyd Hotel, Studio OvN, CBK, Connecting the Dots and Festival Hongerige Wolf, amongst others.

de S+oplap
Fascinated by the beauty and skills of the stoplap designer Sanne van de Goor created the community-oriented project, ‘de S+oplap’ . A project where she connects the history of darning samplers with present Amsterdam.  The very nature of the stoplap, as a space for both precision and imperfection, is at the heart of this project.   Over the course of a series of working sessions, teenage girls are asked to restore Sanne’s incomplete prints. T he conversations between the girls are recorded as a sound document and form the basis for an installation consisting of the audio recordings and the ‘repaired’ prints. See stoplap.nl.

Folding Thoughts
For her project ‘Folding Thoughts’ Sanne asked residents of Itoshima, Japan, to fold a pattern piece of traditional Japanese paper clothing (kamiko) in such a way that it would fit into an octagon-shaped vessel that she had given them. Carbon paper traced their movements—creating an imprint of each action. Displayed together, the variations in folding techniques and different approaches to the exercise created a communal trace, a pattern of thoughts. (see visual above)

33m2 Quilt
For the group exhibition ‘Dissidence — Quilting Against’ at Z33 in Hasselt, Belgium Sanne was asked to design a participatory project on the side. She designed a quilt of 33m2 that connects the dissident past of the old beguinage with the future, their new destination. Everyone was welcome to enter the open studio and sew a piece of fabric on the giant quilt.

Projects

SANNE VAN DE GOOR X MAKERTING
Marketing & Communicatie bij project ‘de S+oplap’