BLOG: Personal Branding

je eigen identiteit in je creatieve onderneming 

Personal branding is het doorvoeren van kwaliteiten van je persoonlijkheid in je (creatieve) onderneming. Ofwel: JIJ bent je merk. Het merk versterkt de kracht van je werk omdat het je onderscheidt van andere creatieve ondernemers.  

Eigen naam als merknaam?
Veel creatieve ondernemers gebruiken tegenwoordig hun eigen naam als hun merknaam. Maar bezint eer ge begint, want het heeft zowel voor- als nadelen. 

Voordelen:
 

  • Je eigen naam maakt je merk persoonlijk en authentiek. 
  • Persoonlijke merken groeien harder en realiseren meer omzet.

Nadelen: 

  • Als er iets gebeurt privé, wat een negatieve impact heeft op je identiteit, kan dit negatieve impact hebben op je merk (imago schade). 
  • Je naam kan iets heel anders betekenen in het buitenland, check dit goed. 

Voorbeelden van persoonlijke merken

  • Daan Roosegaarde, innovator en licht-kunstenaar. Bekend van zijn wereldwijde installaties. Zijn kernwaarde is terug te zien in alle projecten van Studio Roosegaarde. 
  • Banksy’, een anonieme grafitti artist. Hij werkt onder een pseudoniem van zijn eigen naam, men denkt de Britse Robert of Robin Banks. Inmiddels is zijn merknaam ‘Banksy’ een begrip geworden met meer dan 10 miljoen volgers op Instagram. Het maatschappijkritische karakter, de kenmerkende symbolen (iconen en ratten) en zijn geheimzinnige manier van werken maken dat zijn werken van grote waarde zijn. 

Wat vind jij?
Zou jij je eigen naam koppelen aan je creatieve onderneming?

Meer weten?
Wil je meer leren over marketing of branding voor creatieve ondernemers?
Kijk voor meer informatie , 
een advies-traject of vraag een gratis intake aan. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *