Personal Branding

je eigen identiteit in je creatieve onderneming 

Personal branding is het doorvoeren van kwaliteiten van je persoonlijkheid in je (creatieve) onderneming. Ofwel: JIJ bent je merk. Het merk versterkt de kracht van je werk omdat het je onderscheidt van andere creatieve ondernemers.  

Eigen naam als merknaam?
Veel creatieve ondernemers gebruiken tegenwoordig hun eigen naam, of een afgeleide daarvan, als hun merknaam. Maar bezint eer ge begint, want het heeft zowel voor- als nadelen. 

Voordelen:
 

  • Je eigen naam maakt je merk persoonlijk en authentiek. 
  • Persoonlijke merken groeien harder en realiseren meer omzet in niche markten.

Nadelen: 

  • Het maakt je kwetsbaar. Als er privé iets gebeurt met een negatieve impact op je identiteit, dan kan dit negatieve impact hebben op je merk (imago schade). 
  • Je naam kan iets heel anders betekenen in het buitenland, goed om dit – op voorhand – na te gaan. 

Voorbeelden van sterke persoonlijke merken

  • Daan Roosegaarde, innovator en kunstenaar. Wil mensen en technologie verbinden in kunstwerken die het dagelijks leven in stedelijke omgevingen verbeteren, de verbeelding prikkelen en de klimaatcrisis bestrijden. Zijn meest recente project Urban Sun, een licht-installatie die de lucht virus-vrij maakt. Ook bekend van zijn TED-talk o.a. over zijn project de ‘Smog Free Tower’.
  • Banksy’, een anonieme Britse grafitti artist. Hij werkt onder een pseudoniem van zijn eigen naam, mogelijk heet hij Robert of Robin Banks. Inmiddels is zijn merknaam ‘Banksy’ een begrip geworden met meer dan 10 miljoen volgers op Instagram. Het maatschappijkritische karakter, de kenmerkende symbolen (iconen en ratten) en zijn geheimzinnige manier van werken maken dat zijn werken van grote waarde zijn. 

Wat vind jij?
Zou jij je eigen naam koppelen aan je creatieve onderneming?

Meer weten?
Wil je meer leren over personal branding voor creatieve ondernemers? Of wil je weten hoe je zelf een sterk persoonlijk merk neerzet?
Kijk voor meer informatie 
of vraag een gratis intake aan. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *