Doelgroep

Wie wil je bereiken?

Je doelgroep is een specifieke groep mensen of organisatie(s), met overeenkomstige kenmerken, die je als kunstenaar of designer wilt bereiken met je werk. Het zijn de mensen wiens gedrag je wenst te beïnvloeden zodat ze kiezen voor jouw product of dienst.

Je doelgroep staat niet op zichzelf, het is een onderdeel van je totale positionering; een plek in de markt voor jou als creatief. Je kunt als Maker meer dan 1 doelgroep hebben.  

Everyone is not your customer – Quote van Seth Godin 

Kenmerken
Om je doelgroep te bepalen ga je op zoek naar overeenkomstige kenmerken van je (ideale) klanten. Bijvoorbeeld in welke leeftijdscategorie zit je doelgroep? Of op welke sociale media zitten ze? Denk aan de volgende kenmerken: 

  • Geografisch  – waar woont je doelgroep? 
  • Demografisch  – welke leeftijd heeft je doelgroep? 
  • Sociaal-economisch  – in welke levensfase zit je doelgroep?
  • Psychologisch  – zijn er bepaalde karaktereigenschappen?

Analyseer
Weet jij wie je product of dienst koopt? Bekijk de statistieken van je website en je zakelijke Instagram-account. Hierin staat gedetailleerde informatie over je volgers en daaruit kun je informatie over je doelgroep halen. Bereik je de juiste mensen? 

Persona 
Om een doelgroep niet algemeen te houden kun je een persona maken. Dat is een omschrijving van een fictieve gebruiker of koper van je product of dienst. Makerting heeft hier een template voor ontwikkeld. Tip: geef de persona een naam, maak het geheel leuk op en hang het op een centrale plek in je studio.

Voorbeelden
Merken of bedrijven kunnen meerdere doelgroepen hebben. Een aantal voorbeelden. 

  • Sheltersuit is een stichting die speciale slaapzakken maakt voor daklozen om onderkoeling te voorkomen. Ze richten zich op drie verschillende doelgroepen; de gebruikers van de slaapzakken, de daklozen, de donateurs en goede doelen, de makers van de slaapzakken, vluchtelingen met een creatieve achtergrond.
  • Artsy, een platform dat kunstverkopers en kopers van (high end) kunst aan elkaar verbindt. De doelgroepen zijn; musea, veilingen, galeriehouders en kopers van kunst. Ze willen dat deze groepen zich aansluiten bij hun platform. Ze hebben zowel betaalde als gratis diensten en informatie op hun site voor deze doelgroepen.  
  • Modeontwerper en designer Bas Kosters. Zijn doelgroepen zijn particuliere liefhebbers van zijn uitgesproken stijl en opdrachtgevers zoals Bugaboo en Zeeman.

Wat vind jij?
Heb jij al nagedacht over je doelgroep of je ideale klant?   

Spreekt dit je aan?
Wil je meer leren over het vinden van je doelgroep?
Kijk verder voor meer informatie of vraag een gratis intake aan via het contactformulier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *