Photo: Charlotte Visser, BASE Milano

Highlights Milaan Design Week 2O19

Door: Marlou van Gennep - Jansma

Van 11 t/m 13 april bezocht ik samen met Fotografe Charlotte Visser de Milaan Design Week 2019; op zoek naar talent en inspiratie. In het centrum van Milaan was veel te zien, waaronder innovatieve licht installaties in de oude gewelven bij het Centraal Station van Milaan bij Ventura Centrale. Talenten vonden we bij Ventura Future in het BASE-gebouw en we eindigden ons bezoek bij de futuristische installatie van architect MAMOU MANI voor COS.

De Milaan-highlights van Makerting vind je hier, waaronder ook (internationale) talenten die opvielen.

Ventura Centrale

Het design evenement – Ventura Centrale – vond voor de derde keer plaats in de prachtige verlaten magazijnen naast het Centraal Station van Milaan. Zestien enorme industriële gewelven waren gevuld met majestueuze installaties van gerenommeerde internationale bedrijven, designlabels en studio’s.

Photo: Charlotte Visser Fotografie, Ventura Centrale, impressie van expositieruimte

 

Photo: Charlotte Visser Fotografie, Installatie Humanscale
Photo: Charlotte Visser Fotografie, TAKT PROJECT, Glow – Grow

Maarten Baas – designer & kunstenaar – Nederland

I think therefore I was

Maarten Baas lanceerde zijn installatie ‘I Think Therefore I Was’ bij Venture Centrale. Zijn algehele oeuvre staat bekend om het vervagen van de grenzen tussen kunst en design, en met zijn video-installatie gaat Maarten Baas weer een stap verder. In de gewelven van het oude station konden bezoekers langs tv-schermen lopen waar telkens ‘I Think’ gezegd werd, maar steeds door andere personen. Aan het eind van de installatie kon je delen wat jij dacht van deze experience en dat leverde een wand vol unieke gedachten op.

Photo: Charlotte Visser Fotografie, Maarten Baas, I Think Therefore I Was

Lisa Wolf – ceramist – Oostenrijk

Ha and Ba – 3D printed ceramics

De Oostenrijkse Lisa Wolf viel op met haar sculpturale vazen bij de expositie ‘Pleasure & Treasure’ in Sala Reale bij het Centraal Station van Milaan. De vormen zijn afgeleid van schetsen, die personages uit een bende beschrijven. Deze karakteristieke figuren heeft ze vertaald in 3D-objecten, die in klei worden geproduceerd met een nauwkeurig 3D-drukproces. Door te experimenteren met mengsels van klei en additieven worden verschillende oppervlaktekwaliteiten en texturen bereikt. Zo ontstaan uiteindelijk de prachtige organische vormen en kleuren.

Photo: Lisa Wolf, Ha and Ba – 3D printed ceramics


Ventura Future

Het enorme industiële BASE-gebouw, waar Ventura Future dit jaar voor het eerst plaatsvond, beslaat 3500 vierkante meter verdeeld over twee verdiepingen met interessante thema’s zoals voedsel, vakmanschap en technologie. Daarnaast toonden gerenommeerde internationale academies werk van studenten en talentvolle afstudeerders op deze culturele broedplaats.

Photo: Charlotte Visser Fotografie, BASE, Ventura Future

Amalia Shem Tov – product designer – Israël

ROOTS – cooking utilities

De Israëlische product ontwerpster, Amalia Shem Tov, presenteerde haar afstudeerproject ROOTS bij Ventura Future. Ze studeerde industrieel ontwerpen aan ‘Shenkar College of Engineering and Design’ in Tel Aviv. Amalia wil mensen weer bewust maken van het kookproces en ontwikkelde verschillende tools voor een handmatige bereiding van eten, gebaseerd op onze roots and historie. Kortom: terug naar de basis!

Photo: Nimrod Saunders, ROOTS cooking utilities

Het bereiden van voedsel symboliseert een van de keerpunten van de menselijke evolutie, de mens werd een sociaal en cultureel wezen. Tegenwoordig omringt de moderne kok zich met geavanceerde technologieën, gebruiksvoorwerpen en producten. Met minimale inspanning en zonder verwerking worden onmiddellijke resultaten bereikt. Terug naar het primaire proces, naar fysiek werk door middel van een onbewerkt en natuurlijk materiaal. De herinnering aan het bereiden van voedsel, het creëren van een intieme vroege ervaring in het hart van de moderne keuken.

Iris Hagel – patroon designer – Nederland

The Flaw collection

De jonge Iris Hagel maakt vervelende patronen. Je moet twee keer naar haar objecten kijken om de gebreken te zien. Als je de fout eenmaal ziet, kan het je niet meer ontgaan.
Met haar collectie wil ze laten zien dat fouten en imperfecties dingen ook interessanter kunnen maken. Ze toont een verzameling zwarte objecten met kleine foutjes, in het Nederlands ook wel ‘de foutcollectie’.
Voor haar afstudeerproject aan het AKV St Joost bestudeerde ze de impact van de emotie-irritatie. Waarom zijn we geïrriteerd? Wat zijn triggers en hoe beïnvloeden onze irritaties onszelf en degenen om ons heen? In de huidige maatschappij houden we ervan dat alles perfect is. Gemiste perfectie voor sommigen kan heel vervelend, irriterend of gewoon verkeerd zijn.

Photo: Charlotte Visser Fotografie, Iris Hagel in gesprek met Marlou

Diederik Schneemann – designer – Nederland

Cherished

Het nieuwste project van Diederik Schneemann ‘Cherished’ draait om dierbare verzamelingen en was zowel te zien bij Ventura Future als in de Gallerie van Rossana Orlandi. Hij gebruikt afgedankte en unieke collecties die door mensen gekoesterd worden. Luciferdoosjes, spelden, briefkaarten of smurfen vertegenwoordigen een ander soort waarde dan dure materialen zoals marmer of brons. Denk aan liefde, inspanning, toewijding, het oproepen van gevoelens en herinneringen. De collecties, die als grondstof zijn gebruikt voor zijn designstukken, zijn voor Diederik inspirerend om mee te werken. Benieuwd welke verzamelingen nog gaan komen…

Photo: Diederik Schneemann, Cherished, Klok van luciferdoosjes

Mart van Iperen – ambachtsman – Nederland

Cubes

Mart ontwierp de kast ‘Cubes’ in 2018 voor zijn opleiding aan het Cibap in Zwolle. Momenteel studeert hij aan de kunstacademie Artez in Arnhem. Milaan was een unieke kans die last-minute voorbij kwam. ‘Cubes’ is gemaakt van duurzaam multiplex en bestaat uit 297 stukjes hout, geïnspireerd op de traditionele Hollandse ‘Kaaskast’. Het interne frame van de kast is op de traditionele manier gemaakt van massief hout. De buitenste laag is gemaakt met behulp van een lasersnijder. Moderne en traditionele technieken komen mooi samen in dit ambachtelijke ontwerp.

Photo: Mart van Iperen, Cubes

 

Jihee Moon – product designer – Korea

Student Royal College of Art
PM 2.5 Pollutant Soap

Het indrukwekkende Pollutant Soap-project van Jihee Moon is gemaakt om ‘Asia Dust’ te informeren, aangezien Zuid-Korea de afgelopen 10 jaar ernstig vervuild is. Luchtverontreiniging is niet alleen een milieuprobleem. Het heeft een effect op de samenleving, politiek, economie en mensenlevens. Echter, mensen over de hele wereld kunnen zich moeilijk inleven in de ernstige luchtvervuiling die gezondheidsrisico’s met zich meebrengt; ongeveer 3,7 miljoen vroegtijdige sterfgevallen wereldwijd per jaar.

Photo: Charlotte Visser, PM2.5 Pollutant Soap, Jihee Moon

‘Wat als de zepen die we gebruiken om onszelf schoon te maken, zijn gemaakt van deeltjes die luchtvervuiling veroorzaken? In plaats van schoonmaken, zou de zeep je lichaam viezer, ongezonder en gekwetst maken. Maar als je op vervuilde plaatsen leeft, heeft de lucht zelf invloed op jou zoals deze zeep, deze zeep is gemaakt van luchtverontreinigende stoffen, ze laten zien hoeveel vervuilde lucht je inademt en hoe schadelijk het is. Door de prachtig vormgegeven zepen tegelijkertijd te combineren met luchtvervuiling, zet het project de samenleving aan het denken over de ernst van de vervuiling’.

Jan Klingler – designer – Zweden

Bacteria Lamp

Jan Klingler won met zijn ‘Bacteria Lamp’ een talentenprijs via het internationale en toonaangevende platform Design Wanted.

De aanleiding voor het ontwerp van de lamp is een bewustwording van onze eigen bacteriën. We bestaan allemaal uit veel meer bacteriën dan menselijke cellen. Elk levend wezen en elke plaats heeft zijn eigen unieke microbiologische vingerafdruk. Monsters worden genomen van mensen, plaatsen of dingen die een belangrijke positie innemen. Bijvoorbeeld de locatie van een eerste date, een persoonlijk souvenir van een gedenkwaardige reis of de herinnering aan een geliefde ver weg – je kunt het zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Welke plek of moment zou jij in een lamp willen zien?

Photo: Jan Klingler, Bacteria Lamp

 

Design School Kolding – Denemarken

A Home is a Home is a Home

Wat maakt een plek jouw thuis als je constant onderweg bent?

In de 21e eeuw is thuis hybride, mobiel en wereldwijd geworden. Veel mensen hebben een huis dat constant in beweging is. De hedendaagse, digitale levensstijl heeft ons beïnvloed om overal en zonder grenzen aanwezig te zijn. Maar waar voelen we ons thuis? Door verhalen te verzamelen over persoonlijke objecten die met mensen meegaan, probeerden studenten van de Deense Design School Kolding te begrijpen welke waarden van ‘thuis’ belangrijk blijven en welke nieuwe aspecten van thuis zich hebben ontwikkeld. Op basis van die waarden hebben ze drie sculpturen en accessoires ontworpen die drie persoonlijke verhalen interpreteren, in de vorm van een reuze-installatie.

Photo: prROAR Studio, Design School Kolding Denmark, A home is a home is a home

COS x MAMOU MANI – Installatie

Conifera – Palazzo Issimbardi

Architect Arthur Mamou Mani wil met zijn futuristische installatie laten zien dat de fysieke wereld en de digitale wereld steeds meer in elkaar over gaan. Het is een duurzame installatie die (deels lokaal) 3D-geprint is met composteerbaar bio-plastic. Een digitaal gefabriceerde brug, bestaande uit 700 bio-bouwblokken, die loopt van de centrale binnenplaats tot in de tuin van Paleis Issimbardi. Gemaakt van hout bio-plastic en doorzichtige witte bio-plastic. Heel indrukwekkend!

Photo: COS X MAMOU MANI Conifera

Dit waren nog niet eens alle highlights van Makerting, maar wel de meest indrukwekkende.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *