BLOG: Wat is Marketing?

definities van marketing

De vraag wat marketing precies inhoudt is niet eenvoudig te beantwoorden. Er zijn oneindig veel definities. Kort gezegd is marketing iets creëren wat iets teweegbrengt bij je doelgroep. Om dit voor elkaar te krijgen vorm je als Maker een bepaalde identiteit, je creëert een (persoonlijk) merk. 

Binnen het marketingvak wordt de volgende definitie van marketing veel gehanteerd:

‘Marketing is de activiteit, set van intuïties, een proces voor het creëren, communiceren, leveren en uitwisselen van aanbiedingen die waarde hebben voor klanten, opdrachtgevers, partners en de samenleving als geheel’ – bron: American Marketing Association, juli 2O13 

Creatieven hebben vaak een negatieve associatie met of vooroordelen over marketing. Herken je dat bij jezelf? De vraag rijst of de inzet van marketing niet ten koste gaat van je authenticiteit of de (morele)boodschap van je werk of product. Integendeel. Als jij een probleem oplost of relevant bent is jouw product, dienst of levenswerk altijd een waardevolle toevoeging aan de wereld. En als je succesvol wilt zijn zul je iets bij je doelgroep teweeg moeten brengen. Om je doelgroep te bereiken kun je vervolgens marketing- en communicatietechnieken inzetten.  

Waarom juist nu van belang?
De digitalisering van de kunst- en designwereld gaat razendsnel. Hierdoor is (online) marketing steeds belangrijker geworden. Jezelf vakkundig en consistent laten zien als Maker, tussen alle andere Makers, is noodzakelijk om te kunnen groeien en steeds meer mensen bij je werk te betrekken.

Creatief werk vraagt echter om een eigen marketing aanpak. Het bedient een hele specifieke markt, dat in marketingtermen een niche-markt wordt genoemd. Het is niet gericht op zoveel mogelijk winst maken, maar vooral ertoe doen.  Door het vinden van jouw unieke plek in de markt kun je mogelijk al leven van het werk dat jou gelukkig maakt. 

Wat vind jij?
Heb jij nagedacht over de marketingstrategie van je creatieve onderneming?
 

Om zelf niet onnodige tijd kwijt te zijn aan het verdiepen in marketingtechnieken en -strategieën kun je een expert inschakelen voor advies. Zo gaat er niets verloren van jouw tijd om te creëren. Op die manier weet je wat je te doen staat en kun je gericht aan de slag.   

Meer weten?
Wil jij investeren in marketing?
Kijk voor meer informatie , 
een advies-traject of vraag een gratis intake aan. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *